SYO – Mathilda Thomson (Foxears)

TraXy
PostPosted: Sat Jul 07, 2007 20:07
Aurelius Bexhill är en man i sina bästa år, d.v.s. runt 80. Han har en krans av vitt hår runt huvudet, hjässan är kal, och de gammaldags polisongerna är väl tilltagna. Idag råkar han ha gammaldags, vinröda kläder på sig. Han sitter i en mörkröd sammetsfåtölj, som har en rutig ullpläd draperad över sig. Det finns ytterligare en sådan i rummet, bägge är nära eldstaden som sprakar muntert. Det var kallt ute – snö, faktiskt – och alldeles efter jullovet. Vinden ven runt knutarna och snön överföll hans polisonger så han föredrog att hålla sig inomhus så här års.
På spiselkransen står två hemtrevliga ljuslyktor som påminde om sådana tomtar brukar traska omkring med på svenska julkort. Mellan fåtöljerna har han för tillfället placerat ett bord med en liten hylla under. På hyllan under finns en plåtburk med torra digestivekex i, och ovanpå bordet står en robust kanna med två stadiga muggar bredvid. Om man kommer nära kan man känna en lätt doft av varm choklad.
Han har avtalat tid med en av femteårsflickorna, som han nu sitter framför brasan och väntar på, samtidigt som han är djupt försjunken i en dammig gammal bok.

miss Foxears
PostPosted: Sat Jul 07, 2007 22:11
Mathilda Thomson kollar på klockan, det var bara några minuter kvar tills hon skulle vara i professor Bexhills kontor. Hon skyndade genom korridorerna och rodnade för sig själv när hon tänkte på ugglan hon hade skickat till honom en gång efter hon hade spelat sanning och konsekvens i det gemensamma sälskapsrummet. Hon hoppades att Bexhill inte hade listat ut att det var hon som hade skickat det, för då skulle det ju bli pinsamt. När hon kommer fram till kontoret är det fortfarande nästan fem minuter kvar så hon pustar ut för ett ögonblick och borstar av ren nervositet av skolklädnaden från eventuellt damm innan hon knackar på.
Tankarna far runt i hennes huvud. Vad skulle hon vilja bli för någonting? Vad var hon duktigast på? Vad skulle hennes föräldrar vilja att hon gjorde? Hon kan inte svaret på de där frågorna, de känns omöjliga för henne att besvara. Tänk om hon blev så nervös och förhastade sig med att säga någonting nu för att mötet blev jobbigt eller så, skulle hon då kunna ångra sig? Eller tänk om hon upptäckte i sjuan att hon inte alls ville bli det som hon tänkt, skulle det då gå att ändra sig? Plugga efter skolan för att sedan gå in på en linje eller ett yrke som hon hellre vill ha då?

TraXy
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 11:30
Eftersom det varit ett tag sedan senast det hände, så är det inte Bexhill som kommer och öppnar, utan ett spöke. Ett spöke som inte är särskilt finkänsligt. “Tjenare din fula kossa,” hälsar det. Spöket ser ut som tonårspojke i vad som skulle kunna vara en skoluniform, fast den måste vara hundratals år gammal, för den liknar verkligen inte det eleverna hade på sig i dagens läge. Att han låter väldigt modern språkligt är för att han tycker om att hålla sig à jour med de levande eleverna. “Ska du in och ha kuttrasju med Bexhill va? Du skriver säkert kärleksbrev till honom också! ‘Älskade professor Behxill, era polisonger gör mig vild av åtrå’!” Han viker sig dubbel av skratt. Lyckligtvis för Mathilda så känner han inte till det där konsekvens-brevet hon skickat. Det gör inte Behxill heller, vilket väl kanske var ännu mer tur.

miss Foxears
PostPosted: Mon Jul 09, 2007 17:59
Mathilda blir knallröd i ansiktet när spöket nämner någonting om ett kärleksbrev till Bexhill, och hjärtat börjar slå snabbare av nervositet. Visste spöket som var inne hos Bexhill om brevet så borde Bexhill också veta om det. Hon lugnar ner sig lite när det verkar som att det bara varit en tillfällighet och skjuter upp dörren lite till.
“Om du ursäktar…” säger hon till spöket och kliver in, men aktar sig noga så hon inte går igenom det. Det var en av de första sakerna man lärde sig på Hogwarts – gå inte igenom spökena.
“Godkväll professor Bexhill”, hälsar Mathilda när hon kommit in ordentligt i rummet.

TraXy
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 09:35
Att flickan blev knallröd kan bara betyda att han hade haft rätt! Spöket fortsätter garva och upptäcker inte ens att hon försvunnit. När dörren skjuts upp tittar Bexhill upp från sina papper. “Välkommen in i värmen, Mathilda Thomson!” hälsar han och ber henne att stiga in i det halvmörka rummet, som var upplyst endast av brasan i den öppna spisen och några stearinljus. “Det är lite kyligt, så jag har varm choklad här, ifall det kan intressera er?” Den gamla professorn ler och ser ut som någons morfar, ungefär. Han ber henne sätta sig ned i den röda sammetsfåtölj han själv inte sätter sig i, och kommer på att inbjudan nämnt något om en viss mejeriprodukt. “Åh, har du med dig någon ost, förresten? Jag har nog en burk marmelad här nånstans om du vill ha, annars. Man får ju ha något gott på kexen ibland, särskilt i det här vädret, tycker ni inte?”

miss Foxears
PostPosted: Tue Jul 10, 2007 16:39
“Ja tack, professorn”, säger Mathilda som svar till frågan om varm choklad. Hon tycker om varm choklad. Hon sätter sig ner i fåtöljen då professorn ber henne att sätta sig. Mathilda ler mot professorn då han frågar om osten och hon skakar på huvudet. Samtidigt som hon lyssnar och svarar på det Bexhill säger fortsätter tankarna att virvla sig runt i hennes huvud, frågor och drömmar om vart annat. Hon var förvirrad. Hon rättar till sig där hon sitter i fåtöljen och kollar lite på chokladmuggen innan hon vänder huvudet till Bexhill samtidigt som han säger att han har någon marmeladburk någonstans och svarar “Nej tack” eftersom hon faktist gillar digestivekex precis som de är, dessutom tycker hon att det skulle vara onödigt om Bexhill skulle börja springa runt och leta efter marmelad nu.

TraXy
PostPosted: Wed Jul 18, 2007 15:58
“Jaså, inte det.” Han häller upp två muggar i brunt stengods och ställer dem på bordet mellan de två fåtöljerna. “Det är lite varmt, så var försiktig,” manar han och tar fram plåtburken med digestivekex och ställer den på bordet den också. Det hela avslutas med en burk kladdig, sötsliskig skrumpfikonmarmelad, som han tar fram ur ett skåp, eftersom han själv gärna vill ha lite att kladda på sina kex. “Då så! Det var bättre, det.” Han tar en försiktig klunk ur chokladmuggen. “Hur var jullovet? Trevligt att få komma härifrån ett tag, antar jag?”

miss Foxears
PostPosted: Thu Jul 19, 2007 12:03
“Tack bra”, svarar Mathilda och skrattar litegrand när han frågar om det var skönt att komma därifrån, ibland kunde det vara det tyckte nog Mathilda. “Jag och min syster åkte hem och firade jul, mormor och morfar var hos oss också.” Hon ler lite, men är inte säker på ifall Bexhill vet vem hennes syster är eftersom hon inte läser hans ämne och inte heller går i Gryffindor. Det gick ju så många elever på Hogwarts så man kan ju aldrig kräva att lärarna ska kunna allas namn. Mathilda lyfter upp koppen från bordet och smuttar försiktigt på den varma chokladen för att inte bränna sig på den.

TraXy
PostPosted: Tue Jul 24, 2007 13:51
“Det låter som att ni hade trevligt,” svarar Bexhill med ett litet leende. “Själv var jag hos min syster och hennes familj och firade jul. Mycket trevligt, må jag säga.” Han hade varken barn eller barnbarn själv, men det hade ju Augusta, så han brukade fira högtider ihop med henne och Duncan. “Er syster går här på Hogwarts?” Thomson… Thomson… Nej, det var nog ingen han kände igen. Hon måste vara yngre än Mathilda… och dessutom gå i ett annat elevhem. Definitivt ett annat elevhem.

miss Foxears
PostPosted: Sat Jul 28, 2007 02:37
“Ja”, svarar Mathilda och ler. “Lucy, hon går två år under mig i Hufflepuff.” Mathilda ler alltid brett när hon talar om elevhemmet som hennes syster går i, hon minns hur arg Lucy hade varit när hon fick veta att hon inte kunde byta till Slytherin. Hon hade varit rosenrasande, och nu spelade istället Lucy i Hufflepuffs quidditchlag och utkämpade strider för sitt elevhem. Mathilda tyckte också att Lucy hade förändrats, var inte längre lika vass i kanterna. Hogwarts hade verkligen förändrat henne till det bättre.

TraXy
PostPosted: Mon Aug 06, 2007 14:56
“Ja ja, där ser man,” säger han och knaprar lite mer kex och dricker lite mer choklad. Kanske dags att börja med orsaken till att han kallat dit henne? “Nåväl. Nu var det ju inte syskon vi skulle diskutera, förstås, utan vad ni skulle kunna tänka er att ägna er framtid åt. Jag förutsätter att ni finns hos oss ända till slutet av sjuan?” Mathilda var en tös med bra betyg och som verkade ha huvudet på skaft och som verkade göra sitt bästa, så det verkade ganska logiskt att hon skulle fortsätta på skolan i två år till.

miss Foxears
PostPosted: Tue Aug 07, 2007 12:43
“Ja absolut”, svarar Mathilda. Hon skulle inte kunna tänka sig att sluta skolan direkt efter femman. Hon tyckte allting på Hogwarts var så kul och dessutom hade hon inte en aning om vad hon skulle göra efteråt i alla fall. Eller tja… hon kunde ju helt utesluta vissa saker, men hon tyckte om att gå i skolan. Hon var mer än gärna kvar där. “Fast jag vet inte alls vad jag ska göra sen …” tillägger hon också, för att hon tyckte att det var tid att säga det. Vad skulle Bexhill göra då? Säga att hon kunde komma tillbaka när hon visste vad hon skulle göra? Eller tvinga henne att välja ett framtida yrke? Båda alternativen kändes ganska orimliga.

TraXy
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 15:53
“Det är inte så lätt att veta på förhand,” erkänner han. Själv hade han inte haft några problem med det. Han ville jaga spöken, det var allt han någonsin velat! “Är det något särskilt som ni är intresserad av? Några fritidsintressen, kanske? Något skolämne ni tycker är extra roligt?” Annars kunde man vända på det också och fråga vad hon verkligen INTE ville bli, men det fick vara för stunden. Han fick se hur det gick med det här först.

miss Foxears
PostPosted: Sun Aug 26, 2007 15:02
Mathilda tänker efter, vad gillade hon hatt göra egentligen. Hon känner sig plötsligt dum över att behöva tänka efter, för egentligen vet hon precis vad hon gillar att göra på fritiden.
“Jag tycker om att skriva”, säger hon, men hon ville ju inte bli författare, för det skulle ju inte vara så välbetalt. Hon ville ha ett välbetalt jobb helt enkelt. “Jag tycker om mytologi också, och spådomskonst är ganska kul… och jag är nog ganska bra på trolldryckskonst, och det är faktist ganska intressant också.”
Ganska bra på trolldryckskonst var helt klart en underdrift. Mathilda hade talang i det ämnet och hon hade haft högsta betyg sen ettan och den trenden skulle nog inte ändras efter GET-examen. Hon kanske ville arbeta med trolldryckskonst… spådomskonst och mytologi kunde hon inte komma på vad man kunde bli av för nåt.

TraXy
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 16:35
“Trolldrycker är en lukrativ marknad,” instämmer han och gräver fram flickans betyg. Bra betyg i Trolldryckslära hade hon, ja. Fått goda kommentarer av lärarna också, till och med de lite vresigare. “Är det någon särskild sorts trolldrycker som intresserar er, eller är det mer i allmänhet? Lite av varje, kanske?” Han tar stengodsmuggen och håller den med bägge händer för att värma sina fingrar. Det var inte kallt i rummet, särskilt inte som de satt framför brasan på det här sättet, men kylan gjorde sig påmind ändå.

miss Foxears
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 21:50
“Tja, det är inget specifikt sådär”, säger Mathilda om trolldryckskonsten. “Jag gillar att pyssla med det och få ihop så att allting stämmer med teorierna bakom, själva skapandet av trolldryckerna. Vi fick komma på ett eget recept på en motbrygt i början av året, helt teoretiskt, och det tyckte jag var väldigt kul.”
Hon mindes lektionen med glädje, det var nog det roligaste hon hade gjort någonsin i trolldryckskonst. Hon skrapar lite förstrött med naglarna mot sin kopp och tittar ner i den för några sekunder. Ja, nog kunde man göra något vettigt med trolldryckskonst.

TraXy
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 10:41
“Åh, ser man på, det var inte illa. Annat var det på min tid. Det var en riktigt jäklig gubbe vi hade som lärare när jag gick här. En otäck karl som envisades med att färga skägget svart. Stora ögonbryn hade han och såg halvt ifrån vettet ut. Tur att lärarna nuförtiden är lite mer… ja… man drömmer väl inte direkt mardrömmar om dem, och de funkar inte direkt att berätta skräckhistorier om dem för småsyskon som inte börjat på skolan än.”
Hans syster hade varit skräckslagen innan hon började på skolan och hade svimmat så fort professorn dykt upp på första trolldryckslektionen. Det var roligt när det hände, även om han insett efteråt att det kanske inte var det bästa han kunde gjort…
“Men så jag svamlar!” Han ler ursäktande. “Mja, om ni inte riktigt vet vad ni vill ägna er åt så är det en god idé att fortsätta läsa några av kärnämnena på FUTT-nivå. De står man sig ganska bra på.”

Foxears
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 23:21
Mathilda log lite då Bexhill berättade om sin lärare, det verkade inte allt för trevligt. Själv hade det inte blivit några skräckhistorier alls för Lucy innan hon började. Det hade mest blivit om all magi och allt man fick lära sig och allt roligt som hände på Hogwarts, för det var ändå bara det som Lucy ville höra, och det hon inte ville höra lät hon bara bli att lyssna på.
“Jo”, svarade Mathilda. “Jag vill gärna fortsätta med Trolldryckskonst och Spådomskonst.”
Hon tänker efter ett tag.
“Jag är inte så duktig på Örtlära, men är det viktigt att läsa det om man blir nåt inom trolldryckskonst?” frågade hon. Hon var osäker på hur hon skulle lyckas med att få tillräckligt betyg för att gå vidare i örtläran, räckte det med ett A?

TraXy
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 09:23
“Ja, Örtlära är bra att fortsätta med om ni vill arbeta med trolldrycker,” instämmer Bexhill och börjar rota i sina papper. “Det räcker med ett A för att få fortsätta läsa det ämnet,” tillägger han när han hittat det han letade efter. “Trolldryckslära behöver ni ett Ö i för att kunna gå vidare. Hittills har ni ju haft U ända sedan i ettan, så det ska nog gå vägen!” Han skummar igenom betygspapperet igen. “Spådomskonst kräver ett U, och det hade ni visst förra året ser jag här, så om ni kan lyckas hålla kvar det så ska ni se att ni kan fortsätta hos professor Fisher även nästa år.” Även om det övergick hans förstånd något hur folk kunde vilja fortsätta gå i lära hos den dysterkvisten… men det var han lite för helylle för att säga högt.

Foxears
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 18:23
“Okej, då får jag kämpa för ett A i Örtlära då”, sa Mathilda och försökte le litegrand. Det skulle förhoppningsvis gå vägen, hon hade ju inte haft D sen i ettan. I spådomskonst trodde hon faktist att hon skulle klara av ett U, om hon inte blev så nervös att hon svimmade under GET-proven. Anledningen att hon gillade spådomskonst var för att hon kunde ämnet, och hon hade varit väldigt förtjust i madam Lilly som hon hade haft första året.

TraXy
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 10:27
“Jajjemen,” instämmer han med en liten nickning. “Men det klarar ni galant, ska ni se.” Bexhill studerar sina papper lite innan han tillägger, “Om ni vill så kan ni faktiskt göra så att ni bara läser just Trolldryckslära, Örtlära och Spådomskonst. De lär nog hålla er upptagen så det räcker, om ni inte kan komma på fler ämnen som ni är intresserade av att fortsätta med.” Han gör en liten konstpaus och småflinar lite finurligt. “Säg, ni råkar inte vara intresserad av spöken?” Det var ju en idé – att försöka övertala femmorna att läsa Spiritism i sexan! Det vore ju kollossalt roligt!

Foxears
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 16:38
Andra ämnen hon tyckte var intressanta… Ja det var ju Mytologi såklart. Det ville hon absolut inte sluta med. Spöken? Hm.. intressant.
“Spöken?” säger Mathilda undrande. “Jag vet inte riktigt… vad läser man då?”
Nej, hon vet inte alls. Vad var det hon skulle lära sig för slags saker? Det verkade onekligen spännande, men hon ville gärna veta vad ämnet handlade om. Antagligen behöver hon inte vänta länge för att få ett svar på sin undran.

TraXy
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 09:33
Nä, inte ON i alla fall! Bexhill är glad över att hon frågar och inte bara avfärdar ämnet helt och hållet. “Spöken, givetvis! Spöken, andar, apparitioner, hemsökelser, ektoplasma, poltergeistar, och allt sådant.” Han fullkomligt lyser – Spiritism är trots allt hans livslånga passion. Det fanns inget som var så intressant som att se döda människor… vilket alla väl inte riktigt höll med honom om, av förklarliga skäl. “Är det något som kan intressera er? Det är väl inte för alla, antar jag…” erkänner han, med någorlunda självinsikt.

Foxears
PostPosted: Mon Sep 01, 2008 13:45
Mathilda märker professor Bexhills glädje över ämnet, men själv är hon osäker. Visst lät det intressant, men var det något man skulle läsa verkligen?
“Jag vet inte…” säger hon. “Det verkar intressant, men… vad har man för användning av det?” frågar hon försigtigt och kommer på att det låter som att hon tycker att ämnet är meningslöst och fortsätter snabbt. “Alltså inte att jag tror att ämnet är oviktigt eller så, jag bara funderade på vad det kan ge för slagt… vad heter det… meriter (hon säger ordet lite frågande, osäker på om hon har hittat rätt ord), sen när man söker arbeten och så.”
Ja, Mathildas pappa hade några gånger sagt att man skulle tänka framåt och se till att man inte slösade bort sin tid med saker som inte gav någonting för framtiden. Mathilda var övertygad om att hennes far skulle tycka att spådomskonst var ett sådant slöseri om han hade varit lite mer insatt i den magiska världen. Spiritism ville hon bilda sin egen uppfattning om, även om hon undermedvetet skulle applicera sin fars logik på det.

TraXy
PostPosted: Mon Sep 08, 2008 15:55
“Om ni tänker er en framtid inom spiritismen så är det att rekommendera,” säger han därför. “I övrigt… tja, det finns ju alltid andra yrkesval,” erkänner han sedan. Han hade spenderat större delen av livet att resa omkring och försöka leta reda på saker som hade med spöken att göra och tyckte därför att det var ett strålande yrke. Tänk att hjälpa förvirrade själar och sånt vidare? Hur bra var inte det på en skala? Men men, det föll ju inte alla i smaken, så klart. “Som till exempel om ni vill arbeta med trolldrycker. Då lär ni ju inte behöva läsa Spiritism, annat än för att det är förbaskat roligt.” Enligt honom, igen, då. Hon får faktiskt låta bli att välja ämnet när hon slutat femman om hon så vill!

Foxears
PostPosted: Mon Sep 29, 2008 21:53
“Naah… jag vet inte”, säger Mathilda lite tveksamt.
Hon tror inte att hon skulle vara intresserad av ämnet, men har ingen lust att säga det rakt ut sådär. Dessutom visste hon ju inte jättemycket om det. Hon tänkte efter vad hon gillade… att pina sig igenom två extra år av örtlära skulle betyda att hon måste läsa flera roliga ämnen.
“Jag är lite sugen på att fortsätta Mytologi”, medger hon.
Hon hade ju börjat med det först i fyran och läst treans kurs parallellt, och tack vare hennes stora intresse för ämnet hade det gått vägen. Hon rättar till sin sittställning litet. Vad mer skulle kunna vara intressant att läsa på FUTT-nivå. Talmagi var absolut ett alternativ (om de lektionerna blir skrivna innan Mathilda går ur femman). Trollkonsthistoria kände hon sig inte tillräckligt intresserad av för att fortsätta även om det var intressant. Astronomi var inte heller en höjdare längre, även om lektionerna började bli lite intressantare. Hon undrade om Försvar mot svartkonster skulle vara någonting, men hon var inte säker. Sedan fanns ju alla de där ämnena som man kunde välja till extra i sjuan som man inte hade läst tidigare… vilka alla de var (förutom spiritism som Bexhill just nämnt) minns hon inte.

TraXy
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 20:43
De nya lektionerna i Talmagi har Traxy lagt in idag, så det går att fortsätta läsa. “Mytologi är alltid ett alternativ,” instämmer professorn som funderar lite mer. “Om ni är intresserad av att bli botare eller liknande så skulle ni ju kunna läsa Magiskt Helande/Botande… och ni kan ju fortsätta med Spådomskonst om ni får ett U på GET-provet…” Vad fanns det mer? Drakologi krävde att hon läst Skötsel och Vård av Magiska Djur, och det hade hon inte. “Kan det vara något, kanske?”

Foxears
PostPosted: Wed Oct 29, 2008 00:16
Mathilda rycker lite ofrivilligt till vid tanken på att bli botare. Det där med människor, kroppar och blod var inte riktigt hennes stil, hon skulle aldrig klara av att arbeta med det trodde hon.
“Det verkar läskigt med botare, tror inte jag tycker om sånt”, erkänner hon.
Dessutom att ha ansvar för människors liv, nej usch nej! Vad var det för ämnen hon hade sagt nu då? Mytologi, Spådomskonst, Trolldryckslära och Örtlära… var inte det lite få ämnen? Skulle hon kanske fortsätta med talmagi eller kanske försöka sig på något nytt som spiritism? Nog för att hon bara några minuter tidigare dissat spiritism, men hon kunde tänka sig att läsa det för att få ha Bexhill. Mathilda är lite halvpluggig av sig, hon vill hellre läsa för mycket än för lite så nåt mer ämne vill hon peta dit, men vad? Det blir ett dilemma här eftersom Rävöra hellre vill att Mathilda går Spiritism, men Mathilda nog skulle föredra Talmagi om hon inte blev övertalad eller plötsligt får ett ryck och skriver upp sig på spiritism och har ångest över det enda fram till hon börjar lektionerna och inser att det är intressant.
“Kanske Talmagi då…”, säger hon lite halvhögt fortfarande inne i tankarna, eller nåt helt nytt.
Vad fanns det för nya ämnen? Spiritism och studier av magiska föremål… fanns det nåt mer? Mathilda har glömt bort.

TraXy
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 15:13
“Sedan finns ju alltid Trolldomsjuridik, om det kan vara av intresse? Handlar mest om Ministeriet, verkar det som. Naturmagi är ju ett alternativ också. Lite om magiska högtider och ritualer och liknande… och så Spiritism, då.” Olika spöken och hemsökelser och Traxy har precis köpt en shiny bok som kommer göra väldigt skojiga lektioner, om hon får säga så själv. Chris kommer i alla fall att bli tokförtjust, eftersom han planerat att läsa ämnet ända sedan han först träffat på Bexhill, vilket var i typ… tvåan. “Ni ska få en broschyr…” säger Bexhill och räcker över en liten bokliknande sak där det står en massa saker om olika ämnen och vägar man kan gå efter examen. “Den kanske kan ge lite inspiration… och så behöver ni ju faktiskt inte bestämma er här och nu heller. Det gör ni sedan på sommarlovet, när ni fått reda på vilka ämnen ni kan välja emellan, baserade på resultaten av era GET-prov.” Det fanns egentligen inte mycket mer han behövde prata med flickan om, så antingen kan de fortsätta diskutera ämnen ett tag till, eller så kan hon prata om andra saker som hon kanske har på hjärtat, eller så kan de runda av mötet.

Foxears
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 16:43
Nej usch, juridik och samhälle och trolldomsministeriet! Ingenting för Matilda alls.
“Trolldomsjuridik verkar tråkigt”, säger hon och skrattar lite. “Men något nytt ämne skulle vara intressant… så kanske att jag skriver upp mig på spiritism!”
Hon ler brett, det var visserligen inte ett löfte, men hon var sugen på att börja med något nytt eftersom att Rävöra har viskat att hon är det i hennes öra. Naturmagi hade hon ju faktiskt läst, när det fanns i trean och hon hade inte tyckt om det så mycket. Det kändes lite som örtlära, fast mer magi då så lite roligare var det ju.

TraXy
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 11:50
Bexhill ler vänligt mot flickan och blir glad åt att hon åtminstone inte avfärdar hans ämne helt och hållet ens på diskussionsstadiet. Det var väl förvisso dem som inte sade något om det på samtalet men som sedan valde det ändå, eller som sade att de skulle välja det utan att ens bli tillfrågade och så, eller som sade att de skulle göra det och sedan inte gjorde det… Eller sådana som bara avfärdade det så snart de fick nys om det. Det var ju trevligt av flickan att åtminstone fundera på saken. “Ni är varmt välkommen om ni bestämmer er för att välja det, Thomson. Bestämmer ni er för att välja något annat så har ni en annan lärare som tycker att ni är varmt välkommen, så det är alltid någon som vinner på det.” Utifall att hon kanske var rädd att nobba ämnet för att hon trodde att det skulle såra honom eller något sådant, men så personligt skulle han inte ta det. Alla hade olika intressen, trots allt. “Som sagt, det är inget ni behöver bestämma nu på stört, utan det är gott om tid att fundera och bestämma er och sedan ångra er några gånger och så.” Ibland bestämde man ju saker och ångrade sig… och sedan bestämmer man sig på nytt, och så ångrar man det också, och så vidare.

Foxears
PostPosted: Sun Dec 28, 2008 07:50
Mathilda nickar och ler när Bexhill pratar. Inte hade hon funderat på att ta ämnet för att inte såra Bexhill även om det kanske var just en sådan sak som Mathilda kunde göra. Däremot tyckte hon att Bexhill var väldigt trevlig och skulle inte ha någonting alls emot att välja ämnet bara för att få ha honom som lärare (som när Rävöra läste filosofi för att få ha mer av Ruben trots att filosofi inte är på hennes nivå). För att återvända till Mathilda så känner hon att hon inte har så mycket mer att tillägga i diskussionen, nu skulle hon mest behöva fundera själv och försöka bestämma sig. Kanske gick det att ångra sig i sista minuten? Hon hade ju trots allt läst treans mytologi parallellt med årskurs fyra, så om hon kom på något hon absolut ville läsa två månader in på terminen kanske det inte var helt omöjligt.

TraXy
PostPosted: Thu Jan 08, 2009 18:46
Tja, eftersom det inte verkar finnas så mycket mer att orda om, så nickar han lite för sig själv innan han ger henne ett litet leende. “Jag tror vi är färdiga här. Det var trevligt att språkas, Thomson. Om ni har mer saker på hjärtat så vet ni var jag finns… eller så kan ni fråga närmsta spöke som annars lär kunna upplysa er om min vistelseort. Ha en fortsatt god kväll!” Han behöver inte visa Mathilda till dörren, för det är inte direkt så att man går vilse när man ska korsa ett enda rum, utan den gamle mannen litar helt fräckt på att Mathilda hittar sin egen väg ut. Nej, istället sitter han kvar vid brasan och gonar sig i värmen den avger och funderar på femmornas olika karriärsval. Det skulle bli spännande att se om hon valde Spiritism eller inte, men det fick framtiden utvisa.

Foxears
PostPosted: Thu Jan 08, 2009 20:08
Mathilda ställer ifrån sig sin, nu tomma, mugg och reser sig upp.
“Ja, och tack för chokladen professor Bexhill”, säger hon och ler.
Nej då, Mathilda går inte vilse på väg till dörren, inga problem. Hon går helt enkelt bara mot det som mest liknar en dörr vid ena väggen och trycker ner handtaget, ja det var en dörr också så hon kommer ut från kontoret. I huvudet surrar massa tankar kring ämnen och vad hon skulle göra nästa år… och om hon skulle klara av provet i örtlära var det nog bäst att hon började plugga redan nu.

%d bloggers like this: